Blogi on erinomainen tapa viestittää uudistuksista, osoittaa johtajuutta, auttaa asiantuntijuudella, korjata vääriä tietoja tai herättää keskustelua. Meiltä kysytään usein, miten kirjoitetaan toimiva blogi. Tässä mielestämme keskeiset 10 askelta toimivan binesblogin kirjoittamiseen:

1) Otsikko

Mieti otsikko, joka kuvaa sisältöä kiinnostavalla ja lukemiseen inspiroivalla tavalla. Voit hieman kärjistää asiaasi. Pohdi, mistä toivelukijasi olisi kiinnostunut lukemaan lisää. Miten muotoilet asiasi, jotta se kiinnostaa tavoittelemiasi lukijoita? Esimerkkinä blogi ”Elääkö johto omassa kuplassaan?”

2) Kuva

Käytä blogin teemaan liittyvää tai sopivaa kuvaa, joka herättää mielenkiintoa.  Esimerkkejä käyttämästäni kuvista näet blogeissa. Lukijoilta saadun palautteen perusteella voi kuvituksesta muokata enemmän itsensä ja firmansa näköistä. Myös ilmaisia kuvapankkeja löytyy verkosta, esimerkiksi https://pixabay.com/.

Edelliseen blogiin liityen alla oleva punaisen Kuplan kuva on toiminut hyvin.

3) Teema

Fokusoi tiettyyn tiiviiseen aiheeseen. Et voi vastata koko maailman murheisiin yhdellä blogissa, joten rajaa aihetta. Esimerkiksi tässä blogissa ei käsitellä vlogeja tai podcasteja, vaikka ne linkittyvät aiheeseen. Kantavat yleisteemat kaikissa Johtaja on Media! -blogeissa ovat #johtajuus, #viestintä ja #mediallistuminen.

4) Tyyli

Haluatko olla provosoiva vai tuottaa lukijoillesi hyvää mieltä, iloa ja toivoa? Valitse tyylisi ja ole sille uskollinen. Lukijat odottavat saavansa samankaltaista sisältöä sinulta joka kerta, hieman eri kulmista. Sisällöstä alkaa muodostua sanomaton asiakaslupaus, joten kannattaa pohtia blogin tyyli jo alusta lähtien. Me nostamme asiakkaiden huulilla olevia kysymyksiä esille ja tuomme niihin ratkaisuvaihtoehtoja. Haluamme olla avoimia ja rakentavia. Emme hauku ketään nimeltä, mutta saatamme nostaa hyviä esimerkkejä esille nimien kautta. Tässä on kyse myös omien ja organisaation arvojen esille tuomisesta.

5) 2-5 kysymystä

On helpompaa kirjoittaa liian pitkä kuin liian lyhyt blogi. Pidä teksti tiiviinä, lue sisältö usempaan kertaan ennen sen julkaisemista. Voitko sanoa asioita vielä selkeämmin tai lyhyemmin? Saat oivan blogirungon kirjaamalla 2-5 blogin kohderyhmille kiinnostavaa kysymystä ja vastaamalla tekstissäsi niihin.

6) Väliotsikot

Saat kysymyksiin vastaamalla luontevasti 2-5 kappaletta. Jaa kappaleet väliotsikoihin, jolloin lukeminen on kevyempää ja helpompaa. Sopivat väliotsikot saat kysymyksistä tai vastauksista, kumpi tahansa käy hyvin.

7) Lopputiivistys

Lukijat ovat yleensä kiireisiä. Herätä tekstin alussa kiinnostus ja tiivistä loppuosaan pariin lauseeseen blogin keskeinen sisältö. Mitä kirjoitit, mistä aiheesta ja mikä oli lopputulos?

8) CTA

Jotta pääset kiinni blogin lukijoihin ja pääset hyödyntämään sisältömarkkinoinnin mahdollisuuksia, käytä blogin lopussa Call to Actionia, jotain kehotetta. Se voi olla esimerkiksi kehoitus ladata ilmainen opas tai lukea lisää linkistä.

9) Yhteystiedot

Sisällytä blogitekstiin helppo tapa ottaa sinuun yhteyttä tai antaa palautetta sisällöstä. Se mahdollistaa dialogin ja palautteen saamisen, jotta voit kehittää blogiasi entistä paremmaksi. Yhteystiedot vahvistavat myös luottamusta ja mielikuvaa avoimuudesta.

10) Jakaminen

Varmista, että blogialustassa on some-jakonapit. Jaa itse sisältöä soveltuvissa some-kanavissa ja muilla tavoin, esimerkiksi orientaatioksi ennen asiakastapaamisia tai kiitosviestien yhteydessä tapaamisten jälkeen.

Kirjoittamaan oppii kirjoittamalla

Blogin kirjoittamista oppii parhaiten kirjoittamalla. Hyviä teemoja saa pohtimalla, mitä tärkeimmät sidosryhmät miettivät ja tarjota niihin kysymyksiin vastauksia. Blogi on erinomainen tapa herättää keskustelua ja tarjota vaihtoehtoisia ajattelumalleja. Rohkaisen ja kannustan olemaan pitkäjänteinen. Vinkkejä voit poimia myös referenssitarinoistamme.

Kuuntele teemaan liittyvä podcast

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.

Johtaja on Media! haluaa olla enemmän kuin viestintätoimisto. Tähtäimenä auttaa organisaatioiden ylintä johtoa hahmottamaan mediallistumisen vaikutukset ja tukea heidän johtajuusviestintää. Sitä toteutetaan analyysien, tutkimusten ja valmennusten avulla