Mistä suurimmat viestintäkohut syntyvät? Usein siitä, että joku kertoo sosiaalisessa mediassa mielipiteensä tavalla, joka synnyttää voimakkaan vastakkainasettelun tai tulkitaan eri tavalla, mitä viestijä alunperin tarkoitti.
Kyse on paljolti sävystä, jolla viestimme. Olen huolissani siitä, ettei siihen kiinnitetä tarpeeksi huomiota.
Millä sävyllä esitämme näkemyksiämme ja mielipiteitämme?
Mitä läpinäkyvämmäksi ja arvojamme haastavammaksi viestintäympäristö kehittyy, sitä suurempi merkitys viestintämme sävyllä on. Meillä voi olla varsin vahvojakin näkemyksiä ja voimme silti viestiä ne sävyllä, joka heijastaa muiden mielipiteiden kunnioittamista.
Listasin 10 asiaa, joihin kokemusteni ja havaintojeni mukaan viestintämme sävyllä on suuri merkitys. Lista ei ole täydellinen, vaan sen tarkoitus on enemmänkin herättää pohtimaan, miten paljon panostukset selkeään viestinnän sävyyn ovat hyödyllisiä.
Rekrytoimme, myymme ja heijastamme arvoja viestinnän sävyllä
Viestinnän sävy vaikuttaa merkittävästi esimerkiksi siihen,
- ketä rekrytoidaan
- kenelle haetaan töihin
- keneltä ostetaan
- kenelle myydään
- kenen kanssa rakennetaan kumppanuuksia
- kenen viestiä tuetaan julkisesti
- ketä pyydetään kertomaan mielipiteitään
- kehen luotetaan
- miten viestiimme reagoidaan
- miten arvomme tulkitaan
Juhlapuheiden odotetaan näkyvän arjen viestintätoimissa
Uskon, että suurimmat haasteet viestinnän sävyyn liittyen löytyvät suhteestamme arvoihimme. Puhumme juhlapuheissa siitä, miten arvostamme toisia, kunnioitamme erilaisuutta ja olemme ystävällisiä. Jos juhlapuheet eivät toteudu arjen toimissa, syntyy arvoristiriitoja ja epäluottamusta.
Onko työyhteisössämme yhteinen näkemys viestinnän sävystä?
Työyhteisöissä viestinnän sävy lähtee yksilöiden tavasta kommunikoida. On kuitenkin tärkeää, että yhteisössä on jaettu tulkinta siitä, minkälainen viestinnän sävy tulisi työhön liittyvissä asioissa olla. Yhteinen tulkinta palvelee niin viestinnän suunnittelua ja toteutusta, kuin työnantajakuvaa, asiakkuuksien johtamista ja yhteisön mainetyötä.
Jos sävystä ei ole selkeyttä, aiheuttaa se suurimmalle osalle merkittäviä viestinnän esteitä ja viestintäkulttuuri rakentuu ylivarovaiseksi. Se sopii huonosti yhteisöön, joka haluaa olla suunnannäyttäjä ja vastuullinen yhteiskunnallinen toimija.
Ota vapaasti yhteyttä!
Saattaisit olla kiinnostunut myös artikkelista ”Rakentava ja arvoa tuottava viestintä on hyvä sijoitus”.
Jos haluat keskustella aiheesta, ota vapaasti yhteyttä.
Voit tilata uutiskirjeemme alla olevasta linkistä.
Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI
”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.
Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).
Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.